Katten zijn erg gevoelig voor blaasontstekingen. Dit kan komen door stress, door blaasgruis en doordat katten soms van nature weinig drinken. Bij katten is er in de meeste gevallen geen bacterie betrokken bij een blaasontsteking!

De symptomen van een blaasontsteking zijn plassen naast de kattenbak, sproeien, vaak kleine beetjes plassen, pijn bij het plassen. Om de diagnose te stellen is er een urineonderzoek nodig.

Het kan lastig zijn om bij katten urine te vangen. Het gemakkelijkste gaat dit meestal door de speciale kattenbakkorrels van Katkor te gebruiken. Dit zijn plastic korreltjes die de urine niet opnemen. Daardoor blijft het plasje op de bodem van de kattenbak liggen en kunt u het met het bijgeleverde pipetje opzuigen. Bij een urine onderzoek is het wel belangrijk dat de urine vers is. Na 6h is het monster niet meer betrouwbaar. Als u het even moet bewaren, doe dat dan in de koelkast.

Uit het urine onderzoek kunnen we zien of er sprake is van blaasgruis. Ook kunnen we zien of de urine te sterk geconcentreerd is. Daarnaast bespreken we met u of er mogelijk sprake kan zijn van stress bij de kat.

De behandeling richten we op de oorzaak. De blaasontsteking behandelen we met ontstekingsremmers. Als er sprake is van blaasgruis dan moet de kat speciale voeding krijgen om dit op te lossen én te voorkomen. Vermoeden we dat stress een rol speelt dan proberen we de omgeving van de kat te verbeteren zodat de kat minder stress zal ervaren. Daarnaast kan ook bij stress een ondersteunende voeding, zoals Calm diet helpen. Om katten meer te laten drinken kun je bijvoorbeeld een drinkfonteintje aanschaffen. Veel katten drinken beter van stromend water.