Myxomatose, Virale hemorrhagische ziekte van het konijn

Myxomatose

Het gaat hier om een voor konijnen besmettelijk pokkenvirus, dat overgebracht wordt door stekende en bijtende insecten zoals vlooien en muggen. Daarnaast kunnen zieke konijnen elkaar ook besmetten.
Besmette konijnen ontwikkelen zwellingen (myxomen) over het hele lijf. De ergste zwellingen treden op aan de oogleden, de snuit en de oren. Hierdoor kan het konijn niet meer zien, niet eten en moeilijk of niet meer ademen. De meeste besmettingen lopen dodelijk af.
U kunt uw konijn tegen myxomatose beschermen door stekende en bijtende insecten te weren (muggengaas, anti-ectoparasitica) en door te vaccineren.
Sinds begin 2012 is er een nieuw vaccin dat uw konijn een heel jaar goed tegen myxomatose kan beschermen. Ons advies is dan ook om konijnen vanaf 5 weken 1 maal per jaar rond dezelfde datum in te laten enten. Het vaccin is een combinatie vaccin en biedt ook bescherming tegen VHD-1.

Virale hemorrhagische ziekte van het konijn ( VDH of VHZ)
Deze virusinfectie kunnen konijnen oplopen door contact met besmette dieren of besmet voer (bijvoorbeeld gras of kruiden). Het virus kan ook via besmette voerbakjes, waterflesjes of via handen of kleding van mensen verspreid worden. Tot slot kunnen ook enkele insecten (zoals vliegen en muggen) het virus verspreiden.
Het virus veroorzaakt ernstige bloedingen die in het hele lichaam van het konijn op kunnen treden. Vaak overlijdt het konijn al voordat u iets van ziekteverschijnselen heeft kunnen waarnemen. Soms valt een korte periode op van sloomheid en slapte, niet eten en soms benauwdheid. Er is voor deze ernstige virusziekte geen behandeling mogelijk.

Er komen twee varianten van dit virus voor in Nederland. Vroeger zagen we alleen infecties met VHD type 1. Voor dit type VHD virus is een vaccinatie beschikbaar. Deze is in combinatie met het myxomatose vaccin en wordt dus altijd gelijktijdig gegeven. De immuniteit houdt 1 jaar aan. Sinds 2016 zien we in Nederland ook infecties met het VHD virus type 2. Helaas beschermt de vaccinatie tegen type 1 niet tegen infecties met type 2. Er moet dus om uw konijn volledig te beschermen een extra vaccinatie gegeven worden. Dit voor Nederland nieuwe virus type kwam wel al langer in andere Europese landen voor, waardoor er al wel een vaccin bestonden in Frankrijk en Spanje. Het Franse vaccin is nu in Nederland geregistreerd en is dus hetgeen wat we gebruiken. Dit vaccin biedt 6 maanden bescherming. Het is enkel beschikbaar in grotere verpakkingen. Dit betekent dat er uit 1 verpakking 10 konijnen gevaccineerd kunnen worden. Na aanprikken moet zo'n verpakking binnen 8 h gebruikt worden, langer is het niet houdbaar. Daarom organiseren we ongeveer eens per maand een middag en avond waarop we konijnen vaccineren tegen VHD-2. Wilt u weten wanneer dit weer is? Neem dan even contact op met onze assistentes.

Stel ons gerust je vraag

We proberen vragen binnen twee
werkdagen te beantwoorden.

Graag een naam invullen