Myxomatose, Virale hemorrhagisch syndroom van het konijn

Myxomatose

Het gaat hier om een voor konijnen besmettelijk pokkenvirus, dat overgebracht wordt door stekende en bijtende insecten zoals vlooien en muggen. Daarnaast kunnen zieke konijnen elkaar ook besmetten.
Besmette konijnen ontwikkelen zwellingen (myxomen) over het hele lijf. De ergste zwellingen treden op aan de oogleden, de snuit en de oren. Hierdoor kan het konijn niet meer zien, niet eten en moeilijk of niet meer ademen. De meeste besmettingen lopen dodelijk af.

U kunt uw konijn tegen myxomatose beschermen door stekende en bijtende insecten te weren (muggengaas, anti-ectoparasitica) en door te vaccineren.
Sinds begin 2012 is er een nieuw vaccin dat uw konijn een heel jaar goed tegen myxomatose kan beschermen. Ons advies is dan ook om konijnen vanaf 5 weken 1 maal per jaar rond dezelfde datum in te laten enten. Het vaccin is een combinatie vaccin en biedt ook bescherming tegen beide types RHD virus.

Rabbit haemorrhagic disease van het konijn (ook wel VHD, viral haemorrhagic disease of VHS, viraal haemorrhagisch syndroom)

Deze virusinfectie kunnen konijnen oplopen door contact met besmette dieren of besmet voer (bijvoorbeeld gras of kruiden). Het virus kan ook via besmette voerbakjes, waterflesjes of via handen of kleding van mensen verspreid worden. Tot slot kunnen ook enkele insecten (zoals vliegen en muggen) het virus verspreiden. Het virus veroorzaakt ernstige bloedingen die in het hele lichaam van het konijn op kunnen treden. Vaak overlijdt het konijn al voordat u iets van ziekteverschijnselen heeft kunnen waarnemen. Soms valt een korte periode op van sloomheid en slapte, niet eten en soms benauwdheid.

Er is voor deze ernstige virusziekte geen behandeling mogelijk. Er komen twee varianten van dit virus voor in Nederland. Vroeger zagen we alleen infecties met RHD virus type 1. Sinds 2016 zien we in Nederland ook infecties met het RHD virus type 2. Voor beide types RHD virus is een vaccinatie beschikbaar. Deze is in combinatie met het myxomatose vaccin en wordt dus altijd gelijktijdig gegeven. De immuniteit houdt 1 jaar aan.